Hälsoshot på gurkmeja och ingefära

Vabruari är här med besked. Jag gör allt för att hålla kroppen på topp och immunförsvaret starkt. Tips på hälsoshot på gurkmeja och ingefära som lätt förbereds.

Jag har tidigare skrivit om antiinflammatorisk gurkmejashot och har nu gjort den med en liten tvist. I det här inlägget vill jag dela med mig av hur man kan göra en pasta som man sedan varje dag kan blanda ut i vatten och shotta.

Jag upplever att det är mer troligt att jag faktiskt får i mig denna om jag har förberett och slipper göra den från grunden varje dag. Pastan klarar en vecka i kylen utan att bli dålig.

Varför ska man då dricka gurkmeja- och ingefärashot? De allra flesta bör vid det här laget ha fått upp ögonen för både gurkmeja och ingefära. Här snackar vi superväxter! Gurkmeja innehåller kurkumin som är antiinflammatorisk och dessutom innehåller antioxidanter som stärker kroppens immunförsvar. Ingefära är faktiskt en gammal medicinalväxt som också är antiinflammatorisk och antibakteriell.

Äntligen är det inte svårt att hitta färska gurkmejarötter på affären längre. Ekologiska dessutom. Hurra! Men pass på vid hantering. Den färgar nämligen av sig som attan!

Man kanske undrar varför svartpeppar är ingrediens i denna shotpasta? Jo, svartpeppar innehåller ett ämne (piperline) som hjälper gurkmejans ämne kurkumin på traven. Piperline ökar faktiskt biotillgängliheten hos kurkumin med 2000%(!).

Hälsoshot på gurkmeja och ingefära

  • 5 cm färsk gurkmeja
  • 3 cm färsk ingefära
  • 1 tsk ceylonkanel
  • 3 korn svartpeppar
  • 2 tsk citronsaft

Skala gurkmeja och ingefära. Skär ner i mindre bitar.

Lägg alla ingredienser i en mortel och stöt till en pasta.

Ta en klick pasta i ett shotglas. Häll på lite vatten. Botten upp!

Resten av pastan går bra att förvara i exempelvis en glasburk i kylen.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras