Nyttiga plättar på två ingredienser – vegansk, sockerfria, glutenfria

Plättar på endast två ingredienser? Japp det är möjligt! De är dessutom helt veganska, sockerfria och glutenfria. Och goda! Blir det bättre än så? Knappast.

Jag har tidigare delat med mig av recept på Tortillabröd där jag använde röda linser. Till dessa plättar är principen den samma, vi utgår från blötlagda linser men lägger i detta recept till banan, vilket gör dem söta och mer kompakta. Ett perfekt mellanmål, frukost eller varför inte lunch?

Vi äter dem med hallon och blåbär som passar perfekt till! Jag kryddade dessa med lite salt och kanel och det gör dem verkligen helt underbara. Tänker mig att skivade äpplen också skulle passa perfekt till just kanelsmaken.

Nyttiga plättar på två ingredienser – vegansk, sockerfria, glutenfria

  • 5 dl blötlagda röda linser
  • 1 banan
  • Salt
  • Kanel

Blötlägg linserna minst en timme i förväg men helst över natten. Man täcker dem helt enkelt med rikligt med kallt vatten och låter det stå.

Mixa samman 5 dl av de blötlagda linserna med 1 banan och krydda som du önskar. Det gör ingenting om det kommer med lite vätska från blötlöggningen.

Klicka ut ungefär 1 msk och tryck ut till en lagom stor plätt i en stekpanna med uppvärmt olja. Stek på låg till medelvärme på båda sidor tills de gått fin färg.

Servera med bär, frukt eller vad du gillar!

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras