Varför yoga? Effekterna av att praktisera yoga

Jag älskar att yoga! Men varför? Varför är yoga egentligen så bra och finns det vetenskapliga bevis för det?

En av många fördelar med yoga – den går att utöva överallt. Till och med i hallen!

De senaste veckorna har jag praktiserat yoga flera dagar i veckan. Både på studion Inbalance på Mariatorget men också hemma själv eller med hjälp av Youtube och exempelvis kanalen Yoga with Adrienne.

Vad är det som gör att man mår så förbannat bra av yoga? Kan verkligen sekvenser av specifika rörelser och positioner (asana) göra så mycket gott?

Mina personliga reflektioner är att yoga gör mig medveten om min kropps begränsningar och möjligheter. Det blir väldigt tydligt var mina spänningar och låsningar rent fysiskt sitter och ofta har de en direkt koppling till mitt mentala tillstånd. Stress och oro sätter sig axlarna och nacken exempelvis.

Yoga övar mitt tålamod. Övar och prövar mitt tålamod. Att hitta rätt i en position, utan att ge upp. Även om det kanske är obekvämt till en början. Där och då, i den koncentrationen, är jag helt fokuserad och inte distraherad av tankar på annat. På ett nästan meditativt sätt.

Yoga får mig att uppskatta mina framsteg. Det blir så tydligt att man utvecklas. Helt plötsligt sitter de positioner som var svåra innan. Helt plötsligt är saker inte lika jobbiga utan mer tillfredsställande än frustrerande.

Yoga får mig att andas. Verkligen andas. Som jag nämnt innan om hur det mentala tillståndet gör sig påmind fysiskt, ter sig andningen på samma vis. Ibland är det förbannat svårt att andas djupt. I mitt fall är sorg en typisk blockering och även stress. Med övning blir andetagen djupare. Och ofta speglar det tillbaka på orsaken till de ytliga andetagen.

Det handlar alltså inte om vem som kan stretcha benen mest, böja sig mest eller stå på huvudet längst. Att inte jämföra sig är ytterligare en mental prövning för mig och många andra.

Västerländsk yoga

Som de allra flesta vet kommer yoga ursprungligen från Indien. Egentligen syftade ordet till ett grundläggande begrepp i indisk filosofi, religion och psykologi. Forskare och historiker är inte helt ense om hur långt bak i historien yoga har sina rötter. Skrifter indikerar på 900-500 f.Kr men det finns även sigill som funnits vid utgrävningar som avbildar människor i meditationsposer så gamla som 3300-1700 f.Kr. Det är inget nytt påhitt om man säger så.

Under 1800-talet fick väst upp ögonen för yoga och den indiska filosofin. 1851 publicerades den första boken om yoga i väst.

Treatise on Yoga Philosophy av N. C. Paul

Under slutet av 1800-talet påbörjades moderna vetenskapliga studier av yoga, bland annat tillsammans med Swami Vivekananda, som var den första indiska läraren att undervisa i USA och Europa.

Genom 1900-talet har västvärldens syn på yoga gått genom lite olika faser. Man har influerats av de spirituella aspekterna och vidare fokuserat mer på de fysiska effekterna. Yogan slog igenom först på 1960-talet för att sedan göra ett andra genombrott på 1980-talet.

I dag har så gott som alla städer tillgång till yogastudior med en rad olika former av yoga. Skolor har yoga på schemat och till och med svenska kyrkan använder yoga.

Vetenskapliga effekter av yoga

Vad är då effekterna av yoga? Utöver personliga upplevelser, som visserligen kan säga mycket, så är det väl intressant att veta vad som är bevisat?

Bland annat har Sara Hoy skrivit en bok där hon obemöter yogan ur ett vetenskapligt perspektiv. Hon arbetar på Karolinska Institutet med forskningsprojekt kopplade till yoga.

Ny forskning visar att yogan ökar välbefinnandet och kan ge bland annat en ökad stresstålighet, hjälpa vid depression och oro och minska risken för hjärt-kärlsjukdom. Bevisat är även yogans effekt på smärta, framför allt värk i nacken, den nedre delen av ryggen, och även vid spänningshuvudvärk.

Nyckeln till varför yoga är så bra är återhämtningen. Kombinationen av rörelse är vila är vad som gör yogan unik.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras