Näringsrik och mättande vegansk köttfärssås

Söndagskvällen bestod av att förbereda veckans matlådor. Jag gjorde en stor panna med näringsrik vegansk köttfärssås och den blev så himla god att jag måste dela med mig av receptet. Den är mättande och näringsrik utan att vara en kaloribomb.

Jag petar gärna i så mycket nyttigheter jag kan i maten. Oftast i alla fall. Den här köttfärssåsen är rik på järn, dels för att jag tillagar den i gjutjärnsgryta men också tack vare spenaten. Spenat är också rik på antioxidanter och vitamin A.

Även sellerin är näringsrik och innehåller många vitaminer samt är rikt på fibrer och kalorisnål. Likaså vitkål är fullt med nyttiga ämnen och ändå innehåller den få kalorier. Vitkålen är rik på antioxidanter och pektin som sänker blodsockret.

Behöver jag ens nämna att färssåsen har alla proteiner du behöver och lite till? Sojafärs och dessutom linser täcker behovet gott och väl.Serveras med pasta, bönpasta, ris, quinoa eller min favorit, zucchinipasta.

Näringsrik och mättande vegansk köttfärssås

  1. 5 cm purjolök
  2. 200 g vitkål eller 3 dl skuren vitkål
  3. 1 tjälk selleri
  4. 4-500 g sojafärs
  5. 1 dl gröna linser
  6. 390 g ekologiska krossade tomater + vatten
  7. 1 msk tomatpuré
  8. 100 g fryst hackad spenat
  9. 2 tärningar grönsaksbuljong
  10. 1 nypa vitlökspulver
  11. Salt
  12. Svartpeppar
  13. 1 tsk kokossocker
  14. 2 tsk kanel
  15. 1 tsk grillkrydda
  16. 1 skvätt mushroom soy
  17. 3 msk torkad grytblandning
  18. Olja och/eller smörfritt margarin för stekningBörja med att skölja purjolök, vitkål och selleri. Skär purjon i bindre bitar. Strimla eller skär upp vitkålen och slutligen skär man upp sellerin i tunnare skivor.
  1. Börja med att skölja purjolök, vitkål och selleri. Skär purjon i bindre bitar. Strimla eller skär upp vitkålen och slutligen skär man upp sellerin i tunnare skivor.
  2. Fräs grönsakerna i olja och/eller smörfritt margarin på medelhög värme. Tillsätt färsen. Jag använder antingen anammas sojafärs eller veggis torkade sojafärs som man förväller. Den sistnämnda är grymt ekonomisk och god!
  3. Fräs alltsammans, slå på krossad tomat och fyll förpackningen med vatten som du häller på.
  4. Koka upp och tillsätt alla övriga ingredienser, linser och kryddor. Vill man mer smak kan även chili eller rödvin tillsättas.
  5. Sänk värmen och låt puttra minst 30 min så kommer alla smaker fram fint. Smaka av, krydda eventuellt mer. Njut!
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras