Nyttiga matlådor utan tillagning

Tror knappast man ens behöver motivera varför matlådor till jobbet eller skolan är så bra? De allra flesta vet att det är bra mycket mer ekonomiskt än att äta ute. Det är också oftast nyttigare bara av den enkla anledningen att man vet vad man stoppar i sig. Att äta lunch ute innebär också att man får i sig både fetter och socker som man nog inte tänkt sig.

Många löser matlådorna med att köra storkok och det är såklart en väldigt bra lösning. Jag har dock inte haft den tiden eller energin på senaste tiden. Jag har ändå ätit matlåda i princip dagligen. Lösningen? Matlådor som inte kräver tillagning!

De allra flesta grönsaker tillgodoser kroppen med mer näring när de inte tillagas. Det är en extra bonus som inte är helt fel. Jag har några knep och tips för den som vill prova att göra nyttiga matlådor utan tillagning.

För att se efter ekonomin brukar jag gå efter pris och säsong när jag handlar. En annan sak som är bra att ha i bakhuvudet är att tänka ”regnbåge” när du handlar till matlådorna. Färgglada grönsaker är bra! Blanda friskt! Tillsammans med proteiner i form av hummus eller baljväxter från konserv eller tetra och fett från olivolja eller nötter har du skapat en underbar måltid, fylld med näring och energi.

Den här kombinationen brukar jag ofta landa i:

  • Broocoli, blomkål eller annat kålhuvud. Bryt ut små buketter eller strimla kål. Färsk är helt gudomligt gott och härligt knaprigt.
  • Tomater. Färska eller soltorkade.
  • Färsk spenat och andra gröna blad.
  • Baljväxter eller hummus.
  • Nötter, frön eller kärnor.
  • Kimchi. Magen och tarmen älskar probiotika bakterier.
  • Kryddor eller vinägrett.

Har man kyl på jobbet är det en god idé att köpa ingredienser direkt dit och plocka ihop sin måltid varje dag.

Lycka till!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras