Spenat och ruccola för hälsans skull – Ett slag för nitrat!

Älskade grönbladiga grönsaker. Man vill bara slå ett extra slag för dessa. Inte nog med att de ger goda smaker till maten, de är fantastiska för kroppen. Nitrat har dock länge haft ett oförtjänt dåligt rykte.

Det är i sig ingen nyhet att nitratrika grönsaker som spenat, grönkål, rucola och rödbetor kan förbättra blodfetterna och den fysiska prestationsförmåga, sänka blodtrycket, minska risken för bukfetma och blodpropp och minska inflammation. Men nu forskar man även på hur nitrat påverkar levern och hur kosten kan ersätta medicinering.

Jag läste om en studie som publicerats i PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) där forskare från Karolinska Institutet visar att ett ökat intag av nitrat, som naturligt förekommer i grönbladiga grönsaker, minskar fettinlagringen i levern.

– När vi gav nitrat till möss som gått på en västerländsk diet med mycket fett och socker så såg vi en signifikant lägre andel fettinlagring i levern, säger Mattias Carlström, docent vid institutionen för fysiologi och farmakologi på Karolinska Institutet.

I dag finns inget godkänt läkemedel för behandling av fettinlagringen i levern, som kan utvecklas till livshotande tillstånd som skrumplever och levercancer. Även om det kommer krävas större och mer omfattande studier på ämnet kan man redan nu se att så lite som cirka 200 gram per dag av nitratrika grönsaker ger ett skydd. Men det tragiska är att många väljer bort det helt.

En annan kan inte låta bli att tänka på skolmaten. Sådana här studier bör påverka hur skolmaten ser ut direkt. Tänk vilket mycket sundare samhälle vi skulle kunna ha! Observera dock att barn under ett år inte ska äta nitratrika grönsaker. Det kan försämra syretransporten i blodet.

Karolinska Institutet har sedan tidigare gjort flera studier med nitrat, bland annat man ersatt blodtryckssänkande mediciner med grönbladiga grönsaker.

Dåligt rykte

Nitrat har inte alltid hyllats. För ungefär fyrtio år sedan spreds en rädsla för att nitrat skulle kunna orsaka cancer, något som forskarna än i dag måste svara på frågor om.

– Nitrat har haft uruselt rykte och har det fortfarande, men det finns ingen som helst vetenskap som stödjer att nitrat från vanliga grönsaker kan vara hälsovådligt. Det vore sannerligen höjden av ironi om det visade sig att det enda naturligt förekommande ämnet i grönsaker som ansetts hälsovådligt, i själva verkat bidrar till de gynnsamma hälsoeffekterna av dessa livsmedel, säger Jon Lundberg, professor på Karolinska Institutet.

Grön smoothie

Ett bra sätt att få i sig det gröna är att göra smoothies. Mixa spenat med äppeljuice eller apelsinjuice och avokado eller banan. Kroppen får en bra kick av nitrat och järn!

Foton: Unsplash

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras